36 uur vasten

Je zal vast bij jezelf denken: waarom zou iemand zich vrijwillig 36 uur van eten ontzien?? Toch is het beter te doen dan je misschien verwacht én vasten heeft verschillende gezondheidsvoordelen.

Misschien heb jij wel eens van de term ‘intermittend fasting’ gehoord. Dit is een dieet waarbij je geen restricties zet op hetgeen dat je eet, maar de tijd waarin je eet. Een bekend dieet hierbinnen is het 16:8 dieet. 16 uur van de dag (vooral de nacht) ben je aan het vasten en 8 uur van de dag eet je je normale (gezonde en veelzijdige) maaltijden.

Je kunt jezelf voorstellen dat als je jezelf minder tijd geeft om te eten, dat je ook minder kunt eten, je zit immers een keer vol. Toch is dit niet de voornaamste reden dat intermittend vasting zo goed werkt.

Je lichaam is elke dag hard aan het werk. Het verteren van voeding, opruimen van rommel, vervangen van dode cellen en ga zo maar door. Wanneer je de hele dag door aan het eten bent, moet je lichaam elke dag zich weer richten op de vertering, dat op de eerste plek zetten. Pas in de nacht kan je lichaam even afstand nemen van de vertering en 100% aan de slag met de rest van de taken waaronder celreparatie, managen van insuline, herstellen van de hersenen en ga zo maar door.

Suikerziekte

Insuline gevoeligheid geeft eigenlijk aan hoeveel insuline je nodig hebt om 1 eenheid glucose uit je bloed te halen. Mensen die insuline resistent zijn, hebben een hele lage insuline gevoeligheid. Dit betekent dat ze veel insuline nodig hebben om glucose af te breken. Je kent misschien wel mensen die diabetes type 2 (vroeger: ouderdomssuikerziekte genoemd) hebben. Door het intermittend fasting toe te passen kunnen dit soort ziektes worden omgedraaid! Het is natuurlijk niet zo dat je een hele tijd niets eet en vervolgens in je ‘eatingwindow’ je vol gaat stoppen met pizza, pasta en ga zo maar door. Het is naast het vasten belangrijk om zo natuurlijk, onbewerkt mogelijk te eten en de koolhydraten wat vaker achter wegen te laten.

Het brein

Tijdens het vasten gebeurt er nog iets anders. Je maakt BDNF (brain Derived Neurtrofic Factor) aan. Dit is een stof die een cruciale rol speelt bij de herstelprocessen in je hersenen. Simpel gezegd kan je brein zich in een vastenperiode beter ontwikkelen. Er zijn onderzoeken gaande om aan te tonen dat BDNF de groei van nieuwe zenuwcellen beïnvloed en misschien zelfs alzheimer tegen zou kunnen gaan en/of afremt.

Afvallen

Afvallen is een ander ding dat tijdens intermittend fasting kan optreden. Over het algemeen eet je minder op een dag dan dat je normaal zou doen, je hebt immers minder tijd om te eten. Daarnaast werkt je lichaam op een wat andere manier. Door de lagere insulinelevels in je lichaam zijn er bijvoorbeeld hogere levels aan groeihormonen en noradrenaline in het lichaam te vinden die uiteindelijk helpen bij het afbreken van lichaamsvet. Ook zal je lichaam een deel van de tijd (de tijd dat er geen eten binnenkomt) overschakelen van verbranding van koolhydraten, naar verbranding van vetten (ketose). Dit is iets wat lastig is om in het kort uit te leggen, maar zeker het opzoeken waard!

Nadelen

Vasten is niet voor iedereen. Mensen die medicatie gebruiken zitten vaker vast aan etenstijden en zullen dan ook eerst de huisarts moeten raadplegen. Daarnaast zijn mensen die denken dat het vasten een goed excuus is om de rest van de tijd rotzooi te eten niet handig bezig. Het kan zelfs averechts werken. Iets wat ik ervaren heb is dat wanneer je voor je vast iets koolhydraatrijks eet (pizza, pasta, snoep, ijs, aardappelen etc.), je sneller honger krijgt dan wanneer je iets vets eet (avocado, eieren etc.).

Mijn ervaring

Een half jaar geleden heb ik een keer een 36h vast gedaan, dit wilde ik nogmaals doen! Ik wilde even een goede start weer voor m’n goede voornemens. Het scheelde voor mij dat ik al een stuk beter wist waar ik mee bezig was en vooral ook wat ik kon verwachten.

Ik begon m’n vast op donderdagavond na een wat vettere maaltijd dan normaal (iets meer kaas en een gebakken ei extra), dit zorgt er bij mij voor dat ik minder snel honger krijg.

Intermittend fasting doe ik regelmatig, de volgende dag heb ik dus ook tot een uur of 1 nergens last van gehad. Ik ben vaak wat helderder en kan mij zelfs beter concentreren als ik nog niets gegeten heb. Om 1 uur was het lunchtijd op het werk, ik ben er bij gaan zitten met een kop thee. Dat mag namelijk wel: koffie, thee en water drinken. Het ging mij aardig goed af, maar was wel wat vreemd om niet te eten. Tot een uur of 3/4 ging het goed, heb ik lekker kunnen werken. Vanaf een uur of 4 begon ik steeds wat meer te merken, ik werd een klein beetje trillerig en kreeg trek. Van 5 tot 6 ben ik even gaan relaxen op bed en dat deed mij goed! Het hongergevoel trok vrij snel weer weg. Ook logisch dat ik rond die tijd trek kreeg, want dat is de normale tijd om te dineren.

De rest van de avond heb ik rustig op de bank gezeten, gekletst en een kop koffie gedronken. Koffie komt (bij mij) wel wat harder aan… Doordat er niets anders in je maag zit, lijkt de caffeïne wat sterker te zijn. Ik had die nacht dan ook wel wat moeite om in slaap te komen, meer door de koffie dan door het vasten. ’s Nachts heb ik (volgens mij) wel wat gedroomd over voedsel, een beetje vreemd maar ook wel logisch.

De volgende ochtend ging de wekker vroeg en was ik meteen super helder én heel erg wakker. Echt heel hongerig was ik niet, maar zin in eten had ik zeker wel! Twee gebakken eitjes met een beetje kaas als ontbijt: heerlijk!

Ik heb expres weer voor iets vettigers gekozen, omdat koolhydraten na een langere vast wat harder aan kunnen komen en je dus ook een grotere dip kunt ervaren en daar had ik geen behoefte aan. Met het ontbijtje dat ik had, heb ik nergens last van gehad 🙂

Ik zou dit zeker af en toe blijven doen, misschien wel een keer langer dan 36 uur, ik ben benieuwd hoe mijn lichaam hierop zal reageren. Wat ik vooral geleerd heb is dat je écht veel wilskracht hebt als mens. Een beetje hongergevoel is niet erg en als je ergens voor gaat dan kun je echt veel meer dan je denkt!

Ben jij geïnteresseerd in een langere vast of heb je andere food-challenges die ik zou moeten proberen? Stuur mij een berichtje en wie weet zie je hier binnenkort een blog over verschijnen!

Bronnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *