5 Tips om positief te blijven in de Coronatijd

Het is een rare tijd hier in ons vrije Nederland. Opeens waren we niet zo vrij meer, moeten we thuis werken, zijn de scholen dichtgegaan, wordt er verwacht dat we zoveel mogelijk binnen blijven en moeten we 1,5m afstand houden tot de mensen die we voorheen een knuffel of hand gaven. Het is niet gek dat je het hierdoor lastig hebt, dat je soms even niet meer weet hoe je alles moet aanpakken en dat je mindset vaker richting het negatieve gaat.

Toch hoeft dit niet, zijn er ook dingen die deze gekke tijd juist mooi en waardevol maken, dingen die jij kunt doen om deze tijd door te komen. Hier mijn 5 top-tips om de Coronatijd een positieve draai te geven!

1. Beperk het bekijken van het nieuws

Ja, natuurlijk wil je op de hoogte blijven van alle nieuwe regels, het aantal besmette mensen en ga zo maar door. Maar is het je ooit opgevallen dat vrijwel al het nieuws wat wordt uitgezonden negatief is? Dat er veel meer aandacht wordt besteed aan het aantal besmettingen en doden, dan aan de mensen die het virus overleven (waaronder ouderen, voor wie dit extra speciaal is). Aan de ene kant natuurlijk ontzettend begrijpelijk, het virus is ontzettend serieus en moet ook serieus genomen worden. De maatregelen zijn er niet voor niets! Toch heeft het horen van dit nieuws, vaak meermaals per dag een negatief effect op je gemoedstoetstand. Telkens negatieve dingen op de radio of tv horen, dat blijft in je hoofd hangen. Nee, ik zeg niet dat je geen nieuws meer mag volgen, maar ga voor jezelf voor je de tv aanzet of een artikel opent eens na of het op dat moment écht nodig is om te horen hoe het ervoor staat, of dat dat (nog) niet nodig is. Bedenk daarbij voor jezelf ook vanuit welk platform een artikel komt. Veel facebookartikelen staan vol onzin en kunnen leiden tot veel meer negativiteit dan misschien nodig.

Mini-experiment: Spreek met jezelf af dat je maximaal 1x per dag (of misschien wel minder als jou dat fijn lijkt) het nieuws volgt. Dit is inclusief alle nieuws-apps en sociale media. Voor je het nieuws bekijkt/leest, bedenk je voor jezelf of dit een kwaliteitsbron is, ga er echt even voor zitten en wees je bewust van alles wat je hoort en ziet. Ik ben benieuwd hoeveel rustiger en positiever jouw gedachten zullen zijn na dit mini-experiment!

2. Ga voor gezonde voeding

Ook tijdens de Coronatijd is het belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen. Je komt vaker in de keuken en hebt niet de routine die je op het werk hebt. De verleiding kan dan ook groot zijn om een extra koekje, snoepje of chocolaatje te eten. Ook het ‘makkelijke’ eten als pizza of patat komt misschien vaker om de hoek kijken. Probeer juist in deze tijd even extra lief te zijn voor je lichaam. Je lichaam heeft in tijden van stress en veranderingen extra hard zijn vitaminen en mineralen nodig. Voedt je cellen op de goede manier door veel groenten en fruit te eten. Wees je ervan bewust dat alles wat je in je mond stopt, de ‘benzine’ is van je lichaam. Voedt jij je lichaam met toegevoegde suikers, vetten en junk food, dan zal je je zowel lichamelijk als mentaal veel minder fijn voelen dan wanneer je je lichaam volstopt met goede voedingsstoffen uit natuurlijke producten!

Vind je dit lastig? Probeer dan je voedingspatroon in kleine stapjes om te bouwen naar een gezond en natuurlijk voedingspatroon. Begin bijvoorbeeld met het vervangen van je koekje bij de koffie door een stuk fruit, groente of een klein handje nootjes.

3. Blijf in beweging

Ondanks dat we zoveel mogelijk binnen moeten blijven, zijn er talloze opties om toch lekker te sporten. Tijdens het sporten worden er endorfines aangemaakt in je hersenen. Endorfines zorgen ervoor dat je je gelukkiger voelt, super belangrijk dus! Daarnaast is het erg fijn om na een dag werken (vaak zittend op één plek in het huis) even je energie eruit te gooien. Je kunt ervoor kiezen om een 30-dagen challenge te doen (ik ben zelf bezig met 30 dagen 100 push ups op een dag), maar ook beginnen met hardlopen of lekker een wandeling maken in de buurt zorgt ervoor dat je je energie kwijt kan. Daarnaast is het gezond voor je lichaam om even wat frisse lucht binnen te krijgen, even een andere omgeving te zien en te genieten van het lekkere weer. Blijf wanneer je naar buiten gaat wel op afstand van je medemens en ga zoveel mogelijk alleen op pad.

4. Houd contact met dierbaren

Het is lastig, minder contact met de mensen waarvan je het meeste houdt. Het erg makkelijk om contact te verliezen in deze tijd. Terwijl je op andere momenten gewoon even langsgaat, kan dat nu allemaal niet. Het moet allemaal anders geregeld worden en dat kan nog weleens lastig zijn. Jij moet jezelf al allemaal andere dingen aanwennen (thuis werken, kinderen thuis, ga zo maar door), het contact blijven houden met vrienden en familie kan er dan bij in schieten. Toch hoef je ze niet te missen. De wondere wereld van de sociale media zorgt ervoor dat je talloze opties hebt om tóch contact te houden met je dierbaren. Naast het whatsappen en bellen kun je bijvoorbeeld ook lekker videobellen. Houdt bijvoorbeeld een spelletjesavond tijdens een videogesprek, of ga zelfs met elkaar bbq’en.

Naast dat het fijn is om je dierbaren zo af en toe eens te zien, kan het ook zorgen dat je de moed in de situatie houdt. Samen sta je immers sterker dan alleen.

5. Begin een dankbaarheidsdagboek

Een dankbaarheidsdagboek: een dagboek waarin je iedere dag even opschrijft waar je dankbaar voor bent die dag. Misschien heb je er weleens van gehoord, misschien ook wel niet. Het is een mooi concept, waarin je stilstaat bij de fijne (alledaagse) dingen van de dag. Door dagelijks stil te staan bij de mooie dingen, creëer je een fijne en vooral ook positieve sfeer in je hoofd. Je kunt de dag mooi en positief afsluiten in een wereld die op dit moment niet altijd mooi en positief overkomt.

In een dankbaarheidsdagboek kun je eigenlijk alles zetten wat je maar zou willen. Je kunt dankbaar zijn voor de lekkere kop koffie die je hebt gedronken die dag, voor de zon die jou vrolijk maakte of voor een gesprek wat je hebt gevoerd. Het maakt niet uit wat je opschrijft, het gaat meer om het positieve gevoel wat je erbij krijgt. Even dat gevoel herleven en stilstaan bij de dag. Iets wat in deze tijd nodig is. Niet alle dagen zomaar aan ons voorbij laten gaan, maar stilstaan bij de mooie momenten in het leven en genieten van de tijd die je hebt. Aan deze situatie kunnen wij op dit moment niets veranderen, wat we wél kunnen doen is positief blijven, moed houden en extra lief voor elkaar zijn.

Het is niet altijd makkelijk in deze tijd, maar ik weet zeker dat wanneer jij je neer kunt leggen bij de beslissingen die gemaakt worden, moed houdt en met een positieve blik naar de toekomst kijkt, alles goed zal komen, wat dat dan ook mag betekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *