Cardio, dat is urenlang op een loopband staan toch?

Cardio training, iets wat voor velen klinkt als uren op een loopband staan, veel werk en iets wat zeker niet aantrekkelijk is. Toch hoeft dit zeker niet het geval te zijn! Cardio is er in vele vormen en er zit zéker iets bij wat jij leuk gaat vinden.

In de sportschool heb je over het algemeen twee soorten ‘ruimtes’. Je hebt het krachtgedeelte, waar je met losse gewichten traint of aan apparaten met een groot volume aan gewicht hangt. Daarnaast heb je het cardio gedeelte, die over het algemeen vol staat met fietsen, loopbanden, roeimachines en soms een stairclimber (een apparaat dat je een trap op laat lopen zonder dat je daadwerkelijk boven komt).

Tijdens het krachttrainen train je vooral je spierkracht, je wordt groter, gespierder en kan steeds meer gewicht voor je oefeningen gebruiken.

Cardiotraining is net anders. Tijdens deze training train je minder je spierkracht, maar focus je je vooral op fitheid oftewel uithoudingsvermogen. Dit type training gaat vooral uit van een langdurige lichtere trainingsvorm waarbij je veel zuurstof op moet nemen. Het staat bij cardio centraal om je hart en longen zo te trainen, dat je zonder teveel moeite bijvoorbeeld 5km kan hardlopen.

Het grootste verschil tussen krachttraining en cardiotraining zit hem dus in het uithoudingsvermogen. Krachttrainers trainen voor korte tijd, zware oefeningen, daar is niet veel zuurstof voor nodig (dit is een anaerobe sport). Mensen die aan cardio doen trainen hun uithoudingsvermogen juist wél, daar is dan ook veel zuurstof voor nodig (dit is een aerobe sport).

Waarom is cardio zo belangrijk?

Om je uithoudingsvermogen omhoog te krijgen, is het belangrijk om je hart te trainen. Je hart is namelijk een spier, een spier die getraind kan worden. Hoe getrainder jouw hartspier is, hoe sterker en hoe gezonder. Doordat jouw hartslag omhoog gaat tijdens de cardio oefeningen, wordt jouw hart aan het werk gezet: je hart wordt getraind.

Hier een aantal voordelen van een goed getraind hart

  • Lagere rusthartslag
  • Meer zuurstofgebruik
  • Lagere bloeddruk
  • Vetverlies

Heel fijn allemaal, maar alleen maar rennen, dat vind ik helemaal niet leuk!

Dan heb je geluk! Cardio gaat veel verder dan alleen maar hardlopen (al begin ik dat persoonlijk steeds leuker te vinden!). Alles wat jouw hart sneller laat kloppen en je adem laat versnellen is een cardio oefening.

Hieronder een lijst met cardio-oefeningen

  • Wandelen
  • Hardlopen
  • Fietsen
  • Zwemmen
  • Roeien
  • Touwtje springen
  • Voetballen/hockeyen (sporten waarbij je veel moet rennen)
  • Calisthenics
  • Roeien
  • Boksen
  • Traplopen
  • etc. etc,

Wat je ook kiest, het belangrijkste is dat je iets kiest waar jij je plezier uithaalt, anders gaat het niet werken! Jij moet het leuk vinden om te doen en vol kunnen houden. Uiteindelijk ga je alleen maar resultaat zien en voelen wanneer je er vaker dan 1x op uitgaat.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze post vinden en wat jouw favoriete manier van cardio is. Voor nu: veel sportplezier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *