Fit blijven tijdens de vakantie

De corona-maatregelen worden steeds meer ingetrokken, sportscholen zijn weer open en het weer is (over het algemeen) goed. De zomervakantie is officieel al even begonnen en de vakanties gaan grotendeels door. Superfijn!! Al hoort daar het bikini-/zwembroekready lichaam daar ook bij, en met die corona-kilo’s… tja…

Eigenlijk heel simpel! Trek je zwembroek/bikini/badpak of wat dan ook aan en: BOEM bikini-/zwembroekready! Kilootje meer of minder betekent natuurlijk niet dat je niet lekker kunt flaneren over de stranden. Ben je hier echter toch een tikkeltje ontevreden mee? Dan zijn er genoeg dingen die jij kunt doen om tijdens deze vakantie lekker fit te worden of te blijven!

Sporten

Oh ik geniet toch zo van even lekker een uurtje zweten! Heerlijk even gedachten op nul en gaan met die banaan! Ik probeer elke dag wel even de tijd te nemen om sportief bezig te zijn. Gemiddeld begeleid ik twee keer per week samen met een geweldig leuke groep mensen een fitcamp in St. Tunnis (Noord Brabant), hier heb je – als je mij op instagram volgt – vast wat van voorbij zien komen. Naast de fitcamp doe ik zo’n 4 home-workouts per week (ja dan zitten we al op 6x per week sporten). Deze workouts kunnen van alles zijn: touwtje springen, calisthenics, HIIT, hardlopen of een of andere challenge waar ik mee bezig ben (op dit moment doe ik samen met m’n vriendin een plank-challenge). Als laatste probeer ik elke dag de 10.000 stappen te behalen. Even een lekkere wandeling maken met een podcast op m’n oren, daar kan ik écht van genieten! Van wandelen wordt je niet zo moe als bijvoorbeeld van een rondje hardlopen, je zult misschien ook sneller naar buiten gaan om te wandelen dan om hard te lopen! Ook hoef je niet zo lang te herstellen van een wandeling en zul je (bijna) geen spierpijn ervaren, terwijl je wél extra calorieën verbrand. Allemaal voordelen dus!

Wat jij kunt doen? Begin eens lekker met een rondje wandelen of fietsen! Even van het lekkere weer genieten met een vriend/vriendin/partner/kind(eren). Lekker erop uit in je eigen buurt of zoek bijvoorbeeld een mooi natuurgebied op dicht bij jou in de buurt. Ben je op vakantie, pak dan minder vaak de auto maar loop naar de supermarkt of naar het restaurantje waar je die avond lekker wil gaan eten!

Wil je wat meer, dan kun je eens een 30-dagen challenge opzoeken. Internet staat er vol mee! Van alleen billen trainen naar het hele lichaam, in alle vormen en maten zijn deze challenges te vinden. Voor 30 dagen lang ga je elke dag een paar minuten oefeningen doen om één deel van je lichaam sterker te maken. Ideaal om mee te beginnen of als je gewoonweg niet veel tijd hebt. De meeste challenges zijn daarnaast ontworpen om thuis te doen, gewoon zonder extra benodigdheden. Zeker een aanrader.

Voeding

In de vakantie houd je er vaker wat andere eetgewoonten op na. Wat vaker een ijsje, de bbq aan (met iets teveel brood en sausjes) en wat meer alcoholische versnaperingen. Allemaal extra calorieën, maar dat hoeft niets te betekenen. Alles gaat om balans. Balans tussen het gezonde en het wat minder gezonde bijvoorbeeld.

Weet jij dat je ’s avonds een bbq gepland hebt met vlees, brood, sausjes etc. etc.? Eet de maaltijden daarvoor wat lichter en spaar wat calorieën op zodat je van je bbq kunt genieten zonder dat je je daarna schuldig voelt. Ook kun je eens kijken wat je allemaal op de bbq legt. Kruid je vlees bijvoorbeeld zelf! In gekruid vlees zitten veel meer suikers dan je misschien denkt. Als je je vlees kruid heb je dat alweer getackeld. Ook kun je je rode vlees ruilen voor kip, vispakketjes of ga je helemaal over naar vegetarisch. Daarnaast kun je ook bijvoorbeeld heerlijke courgette klaarmaken op de bbq!

Iets wat in ieder geval belangrijk is dat je een beetje blijft genieten van je zomer, maar af en toe eens bewust kijkt naar wat je eigenlijk in je mond stopt. Voeding moet lekker zijn, maar tegelijkertijd is het de brandstof voor jouw lichaam, zorgt het ervoor dat jouw lichaam z’n ding kan doen en gezond blijft. Ga daarom vooral voor whole foods: voeding die onbewerkt is. Hoe weet je of iets bewerkt is? Als het in een pakje of zakje zit, dan is je voeding bewerkt. Natuurlijk is er tussen bewerkte voeding en bewerkte voeding ook een groot verschil. Bonen uit blik zijn een stuk gezonder dan een zakje snoepjes, maar dat weet iedereen. Zorg gewoon goed voor je lichaam, dat verdien je!

Water

Nog zoiets. Tijdens de zomer zweten we allemaal een stuk meer dan tijdens de winter. Dat verloren vocht moet wel worden aangevuld in je lichaam! 9 van de 10 keer dan je denkt honger te hebben, heeft je lichaam eigenlijk behoefte aan een glas water. Over het algemeen is de richtlijn om 2 liter water op een dag te drinken, op echt warme dagen mag dit zeker wel rond de 3 liter liggen! Nee, alcohol, koffie en frisdrank telt niet! Dit onttrekt juist vocht uit je lichaam. Thee kan dan wel weer, maar ja, je moet je ook een beetje afvragen of je wel zin hebt in koppen warme thee in dit weer.

Probeer in ieder geval die 2 à 3 liter water per dag te halen, geloof mij, het gaat je goed doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *