Meal prepping

Heb jij niet altijd puf om te koken, heb je er geen zin of geen tijd voor? Misschien is meal prepping dan wel iets voor jou! Het voorbereiden van maaltijden kan je zowel tijd als geld besparen, wie wil dat nou niet?

Wat is dat, meal prepping?

Simpel gezegd gaat meal prepping over het van tevoren klaarmaken van je maaltijden voor een aantal dagen. Niet alleen atleten en mensen die hun macro’s (eiwitten, koolhydraten en vetten) strikt volgen gebruiken deze tactiek, ook mensen die door de week geen tijd hebben om hun maaltijden klaar te maken kunnen hiervan profiteren.

Bij meal prepping zorg je er dus voor dat je een dag in de week de tijd maakt, om voor de rest van de week maaltijden voor te bereiden. Je kunt hierin variëren van het van tevoren snijden en marineren van het vlees zodat je op de dag zelf alleen alles nog maar hoeft af te bakken/koken, tot het volledig klaarmaken van maaltijden, waarna je ze op de dag alleen nog maar hoeft warm te maken.

De voordelen

Het van tevoren klaarmaken van je maaltijden gaat je veel voordelen opleveren.

Als eerste levert het meal preppen je extra tijd op. Het kost je bijvoorbeeld minder tijd om 1x 1kg rijst te koken, af te gieten en de gebruikte attributen af te wassen, dan dit 3x doen in de week. Dit geldt ook voor het bakken van (vega)vlees, koken van eieren etc.

Daarnaast eet je over het algemeen gezonder dan anders. Terwijl je anders sneller geneigd bent om te kiezen voor een makkelijke hap, is dat nu niet nodig, alles is al klaar en hoeft alleen maar opgewarmd te worden!

Ook scheelt het je tijd in het naar de winkel gaan. 1x per week ga je naar de winkel en koop je alles wat je nodig hebt voor die week. De extra keren dat je anders naar de winkel gaat kun je nu anders invullen. Plus: je bent minder in de verleiding om ongezonde dingen te kopen.

Hoe ga je te werk

Voor je aan het koken gaat is het wel belangrijk om een aantal dingen van tevoren vast te stellen:

  1. Voor hoeveel dagen wil je vooruit koken?
  2. Is het voor alleen avondeten, of ook voor de lunch?
  3. Hoeveel verschillende maaltijden wil je in de week eten? (Je ontkomt er niet aan vaker in de week hetzelfde te eten, dat is nou een maal makkelijker. Elke dag hetzelfde eten is nou ook weer niet nodig.)
  4. (Als je je kcal en macro’s bij wilt houden). Hoeveel kcal wil je eten en wat moet de verdeling van macro’s hiervoor zijn?
  5. Waar ga ik m’n maaltijden in bewaren?

Als bovenstaande vragen voor jezelf duidelijk zijn, kun je je menu gaan samenstellen. Probeer het (zeker de eerste paar keren) simpel te houden en blijf bij de gerechten die je kent en lekker vind.

Zorg ervoor dat je je boodschappen op een overzichtelijk boodschappenlijstje opschrijft en plan ook voor jezelf een dag in om aan de slag te gaan in de keuken. De eerste keer zul je zeker een aantal uur in de keuken staan, hier wordt je uiteindelijk wel sneller in.

Voordat je begint is het ook belangrijk om voor jezelf te bedenken waar je je voorbereidde maaltijden in gaat bewaren. Heb je zelf al genoeg bakjes, moet je deze nog aanschaffen of kies je ervoor de producten bij elkaar in grotere bakken te bewaren en elke dag je eten af te wegen?

Zelf heb ik ervoor gekozen om een stapel bakjes te bestellen. In deze bakjes zijn drie vakjes gemaakt, om zo de verschillende producten apart te bewaren. Daarnaast zijn het bakjes die in de magnetron kunnen (kijk dit even na voor je een bakje in de magnetron stopt).

Mijn ervaring

Ik heb nu een week lang mijn maaltijden gemealprept en moet zeggen dat het mij om een aantal redenen heel erg goed bevalt.

Aangezien ik samen met mijn vriendin woon, en mijn vriendin in de zorg werkt, eet ik geregeld alleen ’s avonds. Als het op koken aankomt: ik vind het superleuk om te koken, maar om nou een uitgebreide maaltijd voor 1 persoon te maken… Dat zie ik vaak niet zitten. In plaats van het makkelijke: ik bak wel een ei, kan ik nu m’n voorbereide maaltijd in de magnetron schuiven en een gezonden én lekkere maaltijd eten. Ideaal!

Ook houd ik dagelijks mijn calorie inname en macro’s bij, iets wat wel wat tijd vergt en gestrest kan voelen. Doordat ik nu maar 1x hoef na te denken over mijn maaltijden, en deze makkelijk in kan voeren in m’n telefoon, hoef ik mij geen zorgen meer te maken over wat ik moet eten en of ik zo m’n macro’s wel haal. Het heeft ervoor gezorgd dat ik ’s ochtends heel even hoef na te denken over wat ik die dag wil gaan eten en de rest van de dag lekker m’n ding te doen.

Het enige nadeel wat ik tot nu toe gevonden heb is dat we meer geld uitgeven aan eten dan we voorheen deden. Dit is echter niet helemaal eerlijk om zo te zeggen. De afgelopen tijd heb ik namelijk veel gezonder en gevarieerder gegeven dan dat ik anders zou doen. Meal prepping kun je natuurlijk zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wil, het ligt er maar net aan wat je koop.

Ik ben in ieder geval erg blij en wil dit zeker vol blijven houden!

Ben jij benieuwd naar recepten die ik heb gemaakt? Houd dan mijn blog in de gaten, binnenkort schrijf ik hier een post over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *